Зміни у будівництві та нерухомості. Думка експертів щодо нових законопроєктів

3 хв


Забудова земель с/г призначення, можливість примусового відчуження земельних ділянок та об'єктів нерухомості без згоди власників та рішення суду, обов'язкове обрання виконкомами управителя в багатоквартирних будинках – про все це йдеться у нових законопроєктах, які будуть розглянуті Верховною Радою України.

Експерти НЕРУХОМІ здійснили моніторинг законопроєктів, що стосуються будівельної сфери та нерухомості в цілому.  Встановили по яким з них вже підготовлені висновки юридичного управління Ради та які рекомендовані комітетами до прийняття. 

Пропонуємо огляд законопроєктів, які ймовірно будуть розглянуті законодавцями вже найближчим часом.

1. Проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення зміни цільового призначення земельних ділянок (№8178-1). Перше читання.

Проєктом передбачено спрощену процедуру зміни цільового призначення земель сільськогосподарського призначення на землі житлової чи громадської забудови або на землі промисловості. Огляд новел законопроєкту експерти НЕРУХОМІ здійснили ще в грудні 2022. 

2. Проєкт Закону про внесення змін до деяких Законів України щодо примусового вилучення, відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва або реконструкції об'єктів критичної інфраструктури (№ 8225). Перше читання.

Проєктом закону передбачена спрощена процедура примусового вилучення, відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності для будівництва або реконструкції об'єктів критичної інфраструктури I та ІІ категорії критичності. Об'єкти  критичної інфраструктури І та ІІ категорії за діючим законодавством – це об'єкти загальнодержавного та регіонального значення відповідно.

Головна ідея законопроєкту – це можливість примусового відчуження земельних ділянок, об'єктів нерухомості, що розташовані на таких ділянках, що перебувають у приватній власності, без згоди їх власників та без рішення суду. Також, нормами документу дозволяється не враховувати зареєстровані обтяження речових прав на земельні ділянки, будь-яким чином не визначаючи подальшу долю інтересів обтяжувачів.

Рішення про таке примусове вилучення, відчуження земельних ділянок приймає Кабінет міністрів України за поданням відповідного міністерства, що є відповідальним за сектор критичної інфраструктури

Період дії такої спрощеної процедури за задумом авторів має діяти на час дії воєнного стану та протягом 10 років з дня припинення або скасування воєнного стану.

Обов'язок зі сплати покладається на державні та комунальні підприємства, яким державою буде передано земельну ділянку у постійне користування для будівництва або реконструкції об'єктів критичної інфраструктури I та ІІ категорії критичності. При цьому, документом не визначаються джерела, за рахунок яких буде здійснюватися відповідна грошова компенсація власникам примусового відчуженого майна.

3. Проєкт Закону про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (№ 6103). Друге читання.

Проєктом встановлюється обов'язок виконкому місцевої ради у піврічний термін після закінчення дії воєнного стану провести конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку, якщо у житловому будинку не створено ОСББ, співвласниками не прийнято рішення про форму управління багатоквартирним будинком або не оголошено і не проведено такий конкурс.

Як зазначається авторами законопроєкту у пояснювальній записці, станом на квітень 2021 року, у майже третині багатоквартирних будинків не було не створено ОСББ та не обрано управителя будинку, враховуючи доволі пасивну позицію співвласників багатоквартирних будинків. 

За даними Державної служби статистики, якщо на 1 січня 2022 року зареєстрованих ОСББ в Україні було 37695, то за рік дії воєнного стану, станом на 1 січня 2023,   їх кількість склала 38606. 

Що буде розглянуто та прийнято слідкуйте в нашій рубриці разом з командою НЕРУХОМІ

Автор:

Ельміра Масімова

Головний експерт

Освіта - «правознавство» КНУ імені Тараса Шевченка.

Досвід роботи в земельних правовідносинах та сфері містобудування з 2014 року. Працювала в Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) та Державної архітектурно-будівельній інспекції України. Знаю як працює Київрада (колишній помічник депутата)

Курси:

Real Property Law 3.0 (юридичний супровід нерухомості та будівницва), Академія консалтингового бізнесу, 2021

Міні-курс "З юридичного супроводу нерухомості, будівництвата та землі в період военного стану", Академія консалтингового бізнесу, 2022

Сертифікаційний курс "Девелопмент нерухомості", Міжнародний інститут бізнесу та CP School, 2022-2023

На проекті НЕРУХОМІ з 2019 року

Усі статті автора

Коментарі

135

Ваш запит принято

Відділ продажу зв'яжеться з Вами найближчим часом