Лютий ознаменувався новим витком розвитку будівельної реформи, черговою пожежею у новобудові, а також серією надзвичайних подій в Одесі через хаотичне, часто незаконне будівництво. Про все це та трохи інше читайте в свіжому огляді подій за минулий місяць від ресурсу НЕРУХОМІ.
Реформа ДАБІ. Рік пройшов, як згадали про закони
У лютому до Верховної Ради внесли кілька законопроєктів про реформування будівництва. Це власне те, з чого треба було почати ще торік, перед скасуванням ДАБІ та початком перетворень у будівельній галузі. Вчинивши так, можливо, наслідки для ринку були б не такими катастрофічними, а будівництво не виявилося б на межі колапсу.
Два законопроєкти №№ 5071 і 5072 за авторством народного депутата Олега Дунди були внесені 16 лютого, і ще один під №5091, розроблений Оленою Шуляк в групі з іншими нардепами, зареєстрували у парламенті 17 лютого.
Так перші два документа безпосередньо стосуються реформування та підвищення відповідальності у сфері містобудівної діяльності й останній – має захистити права інвесторів.
Про проблеми первинного ринку нерухомості говорять уже досить давно. В останній раз це питання підняв голова Нацбанку Кирило Шевченко під час Legal Banking Forum 11 лютого. За його словами, схеми продажу на первинному ринку настільки заплутані, що від цього страждає вся система кредитування, включаючи звичайних інвесторів. І щоб виправити ситуацію НБУ разом з Мінрегіоном, Мін'юстом і народними депутатами взялися за розробку законодавчої бази.
Так, законопроєкт №5071 передбачає введення поетапного держконтролю за процесом будівництва, він проводиться місцевими органами самоврядування. Державний нагляд здійснює центральний орган держвлади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері будівництва, один із заступників міністра є також головним інспектором державного містобудівного нагляду. Документ також пропонує розширити коло суб'єктів, що надають сервісні послуги у сфері будівництва за умови їх сертифікації. Крім того, передбачено обов'язкове страхування відповідальності сертифікованих осіб в сфері містобудування (архітекторів, інженерів-проектувальників, технагляду, експертів і т.д.). Згідно з положеннями законопроєкту, дозвіл на будівництво буде генеруватися за наявності позитивного висновку комплексної експертизи проєктної документації, розміщеного в Реєстрі з підписами експертної організації.
Зі свого боку, законопроєкт №5072 передбачає збільшення штрафів за порушення законодавства, будівельних норм і правил, у тому числі під час планування та забудови територій, порушення правил екологічної безпеки, невиконання законних вимог посадових осіб держбудконтролю і нагляду, а також персоніфікувати відповідальність за вказані порушення. Крім того, пропонується встановити адміністративну відповідальність за порушення при видачі експертних висновків, авторського та технічного нагляду, виконання робіт без кваліфікаційного сертифікату або договору страхування тощо.
Основною метою законопроєкту №5091 є створення правових механізмів для забезпечення державою прав на об'єкти незавершеного будівництва та майбутні об'єкти нерухомості, право на виконання будівельних робіт за якими отримано з дати вступу в силу законопроєкту. Як наголошується в пояснювальній записці, документ має заповнити низку прогалин в законодавчому регулюванні будівельної галузі.
Передбачається, що навести лад у будівництві може і впровадження ескроу-рахунків, коли гроші інвестора зараховуються на рахунок умовного зберігання у банку, а забудовник може їх отримати лише після того, як виконає свої зобов'язання. Присвячений проблематиці впровадження ескроу-рахунків в Україні пройшов перший круглий стіл за участю представників ринку, нардепів та експертів. Учасники зазначили, що така ініціатива можливо частково і вирішить питання з цільовим використанням грошей, але виступає лише одним з елементів в регулюванні будівельного ринку, який в Україні поки ще є "диким".
Але треба зауважити, що робота ДАБІ останнім часом викликає все більше запитань. Так, реєстр будівельної діяльності, який має вестися Держархбудінспекцією максимально прозоро, щоб уникнути корупційних моментів, на справді все більше стає закритим. З кожним разом експерти НЕРУХОМІ спостерігали як "публічність і відкритість" Реєстру відсувалися на задній план, а списки ставали все більш закритими: зникли відомості, які мали бути внесені, в якості причини відмови у видачі дозволу або причини відмови у видачі сертифіката, що регламентовано законодавством . У підсумку маємо "порожні поля", без будь-яких обґрунтувань.
Збіг обставин чи пазли однієї головоломки, але минулого тижня відбулася зміна керівництва Держархбудінспекції: замість Ірини Король т.в.о. голови став Сергій Галіцин. У Кабміні повідомили, що Король довелося звільнити, тому що розпорядження, яким її призначили – втратило силу. Проте, в цей же день в кабінетах керівництва ДАБІ співробітники Держбюро розслідувань провели обшуки. Сама ж Король кілька днів як не з'являлася на роботі.
Що буде з реформою у будівництві та як буде працювати далі ДАБІ – стежте на сторінках ресурсу НЕРУХОМІ. Ми будемо тримати вас у курсі!
Новобудови в вогні. На пожежної безпеки продовжують економити
У Києві у черговій новобудові вигоріла квартира. Як завжди, виною цьому стали припарковані під будинком авто, які не дозволили пожежним службам вчасно під'їхати і розгорнутися для боротьби з вогнем. За повідомленнями подія сталася в ЖК Венеція.
Пізніше з'ясувалося, що згідно з містобудами забудовник зменшив кількість запланованих паркомісць на третину. У 2005 році Київрада при передачі ділянки в оренду Ліко-Холдингу окремо вказала проєктом будівництва житлових будинків передбачити місця постійного зберігання автотранспорту (крім відкритих автостоянок) у кількості не меншій від кількості квартир у цих будинках. Але у 2013 році забудовник отримав вихідні дані на відкоригований проєкт, згідно з яким підземний паркінг скоротився з 950 паркомісць до 600, а на відкритій автостоянці з 235 до 225. Разом з тим, кількість квартир зросла майже вдвічі – з 970 до 1600.
На сайті НЕРУХОМІ кількість паркомісць вказана ще меншою – 563. Згідно з планом розташування комплексу, відкрита автостоянка обладнана позаду будинку №1 уздовж вул. Академіка Вільямса, відразу під вікнами житлового комплексу, що вже є порушенням. Якраз тут і сталася пожежа і машини довелося терміново перепарковувати. Тим часом, згідно з МУО, забудовник був зобов'язаний передбачити вільні зони для під'їзду автомобілів швидкої медичної допомоги, пожежної, рятувальної, аварійно-відновлювальної техніки, чого, до речі, теж не було зроблено.
Сьогодні забудовники зводять багатоквартирні будинки, часто нехтуючи державними будівельними нормами в частині пожежної безпеки, що часом призводить до сумних наслідків.
Розбираючись з документами чергового житлового комплексу, експерти НЕРУХОМІ з'ясували, що під час будівництва ЖК 4U знову не врахували норми пожежної безпеки, що згодом може боляче відгукнутися для кожного з мешканців. Згідно з проєктом, заїзд передбачається з вул. Генерала Наумова. Відповідно до генплану забудовника, дорогу облаштовано навколо комплексу, проте доступ пожежних машин до всіх секцій обох будинків відсутній. При цьому проїзд пожежних автомобілів для будинків вище 9 поверхів має бути забезпечений з усіх боків будинку.
"Закрита прибудинкова територія, запаркованность автомобілями, неукомплектованість пожежними кранами (часто шланги крадуть зловмисники - Авт.). Якщо проблему крадіжки шлангів можна легко вирішити на рівні вашого ЖЕКу або ОСББ, то запаркованість – загальноміська проблема. Часто забудовники ігнорують містобудівні умови і обмеження... в частині організації простору для паркування автомобілів", - прокоментували ситуацію в Департаменті містобудування КМДА.
Тому, купуючи собі квартиру, питання з пожежної безпеки слід задати одним з перших у відділі продажів. Можливо це потім врятує не тільки Ваші заощадження, а й життя.
Справа Кудрявцева, як лакмусовий папірець для всієї будівельної галузі
Колишнього главу Держархбудінспекції Олексія Кудрявцева 1 лютого оголосили в розшук за підозрою про використання підробленого диплома. У прокуратурі зазначили, що неодноразово викликали екс-чиновника для проведення слідчих і процесуальних дій, але він жодного разу не з'явився.
Варто повідомити, що інформацію про підробку екс-глави ДАБІ визнала комісія з питань Вищого корпусу держслужби. При цьому вона, оцінивши інформацію з усіх джерел, підтвердила дисциплінарний проступок Кудрявцева.
Цей випадок яскраво демонструє про рівень корупції в органах влади та в будівництві зокрема. Незважаючи на те, що факти з підробкою диплома були встановлені вже давно, справу екс-глави ДАБІ не було нормально розслідувано, а сам колишній чиновник так і не поніс покарання за обман. Як буде просуватися далі розслідування – читайте в новинах НЕРУХОМІ.
Одеса не витримує: земля провалюється під хаотичною забудовою
Одеса давно славиться хаотичною забудовою. Крім того, що явно порушується архітектурний ансамбль, псується зовнішній вигляд міста, це ще може бути і небезпечним для життя.
На початку лютого в одеській Аркадії обвалилася скеля через незаконні будівельні роботи та погіршення погодних умов. Будівництво велось між готелем "Портофіно" і рестораном "Крим" на місці майданчика ресторану "Брати Гриль".
Замовником будівництва виступала компанія Ллойд, яка належить доньці начальниці міграційної служби Одеської області Олени Погребняк. Як повідомляється, компанія не встигла отримати дозвільну документацію на початок будівництва, а також містобудівні умови й обмеження. Цікава деталь, перед самим інцидентом з будівництва вивезли всю будівельну техніку.
Місцеві ЗМІ стверджують, що обвал можна було б не допустити, якби чиновники з міськадміністрації не ігнорувати незаконне будівництво, яке дивом не призвело до людських жертв.
Ще один обвал грунту стався на вулиці Генуезькій біля будівництва житлового комплексу Родос преміум-класу у неділю, 7 лютого. Тут район активно забудовується, причому будинки стоять практично впритул. ЖК Родос зводить компанія Гефест. Документи з даного комплексу перевіряють експерти НЕРУХОМІ, сьогодні комплекс має низький рейтинг – 3,2.
Мер Одеси Геннадій Труханов живе недалеко від місця події – в ЖК Арк Палас. За даними журналістів, він володіє частиною будівельної компанії Гефест.
Варто підкреслити, що будівництво ЖК Родос теж почалося зі скандалу: заради нього раніше знесли старовинний маєток – дачу Докса, побудовану у 1890-х роках. Земля тут провалилася досить глибоко вздовж усього комплексу з боку, де будівництво межує з будинком мера.
"На даній ділянці вул. Генуезькій зростає справжнє кам'яне гетто. Тут запхнули безліч висоток від різних компаній", - повідомляють ЗМІ.