Криза кризі не рівня: забудовники розповіли, як справляються з наслідками карантину

Столичні девелопери Perfect Group, Saga Development та ПБГ "Ковальська" розповіли НЕРУХОМІ, як карантин вплинув на будівельний ринок і бізнес, які відбулися зміни в роботі компаній та чому криза 2020 року, викликана COVID-19, відрізняється від криз, що були раніше.

Олексій Коваль, керівник проектів Perfect Group

Ми робимо стримано-песимістичний прогноз для ринку та стримано-оптимістичний для компанії. Деякі фірми з маленьким портфелем та без доступу до фінансового ресурсу дійсно можуть не пережити цю кризу. Вони зіткнуться з не дуже високим попитом і демпінгуватимуть. Великі компанії-девелопери, навпаки, залучать інвесторів. Вони зможуть запропонувати покупцям не тільки квадратні метри, але і надійність.

Ми серйозно виграли за рахунок того, що вже мали багато практики прозорої роботи та були доступні онлайн.

Криза-2020 унікальна тим, що розвиток ситуації не піддається чіткому прогнозу. Тому ми робимо акцент на роботі з ризиками та намагаємося мінімізувати вплив на компанію різних непередбачуваних факторів. У нас є джерела фінансування, завдяки яким ми закінчимо всі поточні об'єкти навіть при нульовому попиті від інвесторів. Сьогодні далеко не всі можуть похвалитися такими можливостями – однак для нас це було очевидною практикою і до карантину.

Всі карантинні заходи ми вводили проактивно. Фіксовані зміни на будівництвах, соціальна дистанція, заміри температури та антисептики – це швидко стало частиною нашої повсякденної рутини. Відділи продажів активізувалися в онлайн. Сьогодні ми можемо як зустріти клієнта наживо в офісі або на об'єкті, так і провести онлайн-екскурсії по відео в будь-якому з доступних месенджерів. Однак це було і до карантину. Ми не змушуємо людину дзвонити, щоб просто дізнатися ціну, і паралельно почати їй нав'язувати покупку. Наш інвестор може зібрати інформацію на сайті компанії або конкретного ЖК, почитати відгуки, і тільки потім прийняти рішення зв'язатися з представниками відділу продажів. Те, що добре працювало і до карантину, виявилося єдино можливим підходом сьогодні.

Ігор Райков, директор із виробництва Saga Development

Безумовно, карантин і криза спровокували уповільнення економіки в усьому світі. Однак це не означає, що поточну ситуацію можна порівнювати з попередньою кризою 2008 року. Сьогодні умови зовсім інші. Останніми роками ринок розвивався за іншим сценарієм, ніж перед кризою 2008 року – без позикових коштів і спекулятивного попиту, який в 2005-2007 роках дозволяв цінами на нерухомість рости на 50-100% на рік. Зараз же ринок працював виключно за кошти приватних інвесторів, до того ж, в останні півтора року пропозиція скоротилася на 20%. Все це не створює передумов для обвалу ринку. Максимум, що може статися – ринок скоротиться ще більше за рахунок перенесення термінів запуску нової пропозиції.

На початку року ми планували запуск 6 нових проектів, але через карантин їх старт довелося відкласти.

Велику увагу ми приділяємо формуванню екосистеми партнерств. Криза змусила нас переглянути відносини з багатьма підрядниками та партнерами. З кимось ми будемо розвивати відносини в майбутньому, з кимось – вже ні.

Ще 3 роки тому ми почали процес діджіталізаціі компанії та всіх бізнес-процесів: впровадили електронний документообіг і ERP-систему, BIM-інструменти при проектуванні і будівництві, розробили і запустили власний мобільний додаток для наших інвесторів і мешканців будинків, використовували інструменти Бітрікс24 для управління продажами. З початком карантину всі ці напрацювання були дуже доречними, і зараз прискорення автоматизації та скорочення транзакційних витрат стало нашим пріоритетним завданням.

Ігор Суботенко, заступник генерального директора ПБГ "Ковальська"

Будь-яка криза для суб'єктів будівельної галузі має схожі наслідки. Зниження доходів громадян, безробіття та невтішні прогнози щодо економічного майбутнього неминуче на деякий час приводять до зниження попиту на житлову нерухомість. Падіння продажів тягне за собою уповільнення темпів будівництва для багатьох учасників ринку. Особливо до впливу цього фактора схильні будівельні компанії, у яких динаміка робіт безпосередньо залежить від кількості угод.

Наразі ми бачимо, що відкладений попит за всіма напрямками відновлюється.

Навіть під час активної фази карантину, роботи на будівельних майданчиках об'єктів "Ковальської Нерухомості" не зупинялися. Ми самі себе забезпечуємо будівельним матеріалом і маємо достатньо ресурсів, щоб не відставати від графіків та продовжувати будівництво своїми силами.

Як і у випадку з багатьма забудовниками, наші співробітники відчували логістичні труднощі у зв'язку із транспортними обмеженнями. У квітні в кілька разів скоротилася відвідуваність потенційних клієнтів у наших відділах продажів, відповідно просіли продажі. Ці проблеми вдалося вирішити протягом перших тижнів карантину, налагодивши логістику. Також ввели онлайн-консультації, що допомогло пожвавити активність покупців.

Як виробник будівельних матеріалів, в квітні-травні ми фіксували падіння продажів основної будівельної продукції (бетон, залізобетон і тротуарна плитка) в середньому на 15-40% в порівнянні з показниками за аналогічний період минулого року. У той же час ми помітили зростання продажів газобетону і сухих будівельних сумішей в зазначений період. Це говорить про те, що для українців карантин став відмінним приводом для побутових ремонтів і приватного будівництва.

Коментарі