Декілька років тому "Маленька книга HYGGE або як жити добре по-данськи" стала бестселером. Справа в тому, що за індексом щастя Данія вже кілька років поспіль – одна з найщасливіших країн світу. І автор книги, Мік Вікінг, розповів, що робить данця щасливим. При цьому, кілька глав він присвятив дому: "Дім у Данії – головне місце, де відбувається спілкування, – пише Мік. – Данці люблять дизайн: гуляючи по данському будинку, ви ніби гортаєте сторінки журналу, присвячені оформленню інтер'єру". І в цьому данському будинку на hygge "працює" все: від стриманої та спокійної колірної гами до акцентів, серед яких найважливіші – свічки, камін та пледи… Для українця дім – моя фортеця, місце усамітнення та сили. Останнім часом, через карантинні обмеження, вдома ми стали проводити більше часу, ніж зазвичай. До речі, дослідження в області щастя показали, що, незважаючи на пандемію, українці стали щасливішими: якщо у 2019 році Україна посідала в індексі щастя 133 місце, у 2020-му – 123, то цього року – вже 110-те. Чи не тому, що ми нарешті почали цінувати дім? Та й дизайнери зазначають: клієнти замовляють інтер'єр не такий, "щоб крутіше, ніж у сусіда" або заради хвастощів, а, перш за все, для себе.
Наша стаття – про тенденції в дизайні інтер'єру, трендові кольори та акценти. І про все те, що приносить щастя та радість у ваш дім на візуальному й тактильному рівні, ми поговорили з операційною директоркою дизайн-студії ZIKZAK Олесею Карнауховою та архітекторами, засновниками компанії ZROBIM architects Олексієм Корабльовим та Андрусем Bezdar.
PANTONE! PANTONE? PANTONE…
Безумовно, колір, який ти бачиш навколо щойно розплющив очі ранком, впливає на твій настрій і психологічне самопочуття. Про вплив кольору на людину написано безліч книг, але залишимо їх психологам і тим, хто потребує того, й продовжимо розмову про сучасні колірні тренди в інтер'єрі.
Інститут кольору Pantone ще восени визначив, що модним кольором 2022 року буде синій і його відтінки. А в грудні назвав найголовніший колір наступного року – синьо-бузковий (very peri). Крім того, в модну палітру весна-літо-22 увійшов ще з десяток відтінків, від "Цукрової пудри" та "Рожевої павутинки" до "Мокко" та "Парашутиста". Ось вже здавалося б – пофарбуй стіни в будь-який із відтінків синього або додаткових модних – та інтер'єр твого дому у тренді. Але виявляється, не все так просто, як здається.
Інтер'єр робиться не за один день і не на один рік. Це довгострокова інвестиція у себе, у свій комфорт. Спостерігати основні кольори свого будинку людина буде щодня. Іноді три-п'ять років, а часом і десять.
На Pantone, як з'ясувалося, більше орієнтуються дизайнери моди, і ці нові тенденції впливають на дизайн та декор інтер'єру, але не відразу, а через кілька років.
Мода на кольори в інтер'єрі змінюється не так швидко, як рекомендує Pantone.
"Pantone швидше диктує через колір загальносвітові тенденції, ніж тенденції в дизайні інтер'єру. З об'єктивних причин ми не можемо в кожному проєкті застосовувати колір за Pantone, тому до архітектури та інтер'єру це мало застосовно", – говорить Олексій Корабльов, архітектор, співзасновник компанії ZROBIM architects.
Тому до думки Pantone дизайнери інтер'єру дослухаються, але сліпо її не дотримуються. Головні тренди в дизайні інтер'єру все ж таки задають найбільші світові тематичні виставки. А ще є й інші "колірні" законодавці мод. Наприклад, Tikkurila та Dulux, які теж щороку обирають колір року.
Тим же, хто хоче негайно в дім модний колір саме Pantone, його колірні відтінки слід "додавати" в меблі, в декор, в те, що можна легко замінити, не вносячи глобальні зміни до самого інтер'єру.
"При проєктуванні ми намагаємося не спиратися на колірні тенденції Pantone, тому що вони щороку змінюються, а дизайн – це довгострокова інвестиція. У такому разі краще ці колірні акценти додавати в меблі та декор, в те, що можна замінити легко, не вносячи глобальних змін в дизайн-проєкт", – каже операційна директорка дизайн-студії ZIKZAK Алеся Карнаухова.
Що стосується трендових кольорів в інтер'єрі, то останні кілька років у всьому світі не виходить із моди природна палітра. Водночас, якщо в 2020-2021 роках переваги віддавалися темнішим і холоднішим відтінкам, то в майбутньому ставка буде зроблена на теплі, пісочні, сірі, коричневі, жовті, блакитні, фісташкові, рожеві. Ця палітра ще більше наближає нас до природи, створюючи відчуття єднання з нею та спокою. А ще кожен з кольорів цієї гами чудово може виступати як основне інтер'єрне тло. Його легко можна доповнювати як іншими, так і відтінками тієї ж "природної" гами й підкреслювати контрастними акцентами.
Як і раніше будуть у моді оптимістичні пастельні тони, зокрема, йдеться про трохи приглушені світло-жовті та м'ятно-зелені.
Ще одна наша "колірна тенденція" – національний колорит із використанням натуральних матеріалів, предмети обтічних форм та натуральних відтінків.
"Ті ж "мазанки", які зараз дуже оригінально обігрують у сучасному дизайні, – це зараз дуже трендово, і дуже яскраво "зайшло" не тільки в Україні, а й на міжнародному рівні. Це показує, наскільки національна стилістика може добре вписатися в сучасний інтер'єр". І це такий тренд і приклад для всіх країн, наскільки автентичність локації може зіграти велику роль у дизайні і зробити його особливим. Це викликає велику повагу", – каже Олексій Корабльов.
Окрім кольору, як зазначають дизайнери, в інтер'єрі сьогодні важливе значення має фактура. Вона навіть важливіша, ніж колір.
"Зараз це скоріше якась текстура, ніж відкритий колір. Просто пофарбувати стіну будь-яким кольором, це вже не зовсім актуально", – каже Андрусь Bezdar, архітектор, співзасновник компанії ZROBIM architects.
У моді фактура дерева, мармуру, каменю. Модні й поєднання цих фактур.
ГАРМОНІЯ, БАЛАНС, АКЦЕНТИ
Незаперечне правило при створенні інтер'єру всіх часів: гармонія і баланс, зручність і комфорт. Адже простір створюється для клієнта, йому в цьому жити, і дизайнер-професіонал повинен не сліпо наслідувати моду, а врахувати побажання клієнта, витримати стилістику та привнести щось нове. Житловий простір вимагає простого та функціонального рішення, ненав'язливих та лаконічних кольорів, грамотного та комфортного освітлення. Що ж до кольору, він зазвичай служить завданням для чогось, а не відображенням модних тенденцій. Колір працює на функцію.
Коли йдеться про конкретні приміщення, тут правило одне: світлі відтінки розширюють, зорово збільшують простір, а темні, навпаки, зменшують, звужують.
Практично немає непоєднуваних кольорів, все залежить від пропорції та мети, яку потрібно досягти.
А щоб інтер'єр приміщення не виглядав монотонним та одноманітним, незалежно від розміру рекомендується застосовувати правило 60:30:10. Це про пропорції кольору, де 60% – це основне тло, що задає всьому настрій. Зазвичай це поверхні. 30% – це другий колір, якщо він не контрастний, то досить відрізняється від основного. Як правило, у такому кольорі меблі. Третій колір, ті самі 10% – це колір, протилежний другому, акцентний. Як акценти, наприклад, на кухні можуть бути стіл і стільці, чайник і посуд; у вітальні – пледи та декоративні подушки, картини та постери, настільні лампи та вази; у спальні – світильники та приліжковий килимок і навіть елементи малюнка на тканині.
Акценти у дизайні відображають індивідуальність господарів житла. Акценти завжди потрібні. Вони не забаганка і не данина моді, а закон правильної композиції.
"Якщо ви робите все "фоново", то у вас буде і такий інтер'єр, – посередній, непримітний. Якщо ви робите все з акцентів, то, швидше за все, у вас вийде якийсь кітч і це теж погано сприйматиметься. Правильний інтер'єр – це коли є і фонові речі, і акценти. У правильній пропорції. У нашій роботі ми, насправді, дуже рідко вигадуємо ідеї для проєкту, як правило, клієнти самі приходять з якимись думками, вони всі індивідуальні та все, що нам потрібно – це знайти цю особливість та розкрутити її у певну естетику та фішку проєкту. Особливий світ клієнта якраз і є головним акцентом у наших проєктах, і ми максимально обігруємо його. Саме завдяки цьому проєкти стають індивідуальними і такими, що запам'ятовуються", – говорить Олексій Корабльов.
СИНЕРГІЯ ЗАМОВНИКА ТА АРХІТЕКТОРА
Олексій Корабльов: "Зараз спостерігається тенденція на раціональне прийняття своїх рішень та раціональність загалом. Якщо раніше люди "розкидалися" грошима в інтер'єри та архітектуру, тому що просто на той час не було розуміння, що будувати, то зараз завдяки інтернету клієнт більше поінформований. І рівень завдань , які він ставить перед тобою, теж стає складнішим. Людина з великим розумінням акценти ставить переважно на практичності, функціональності; її завдання вписатися в певний бюджет або заїхати в певний період часу до свого будинку. Вони з одного боку утилітарні, а з іншого боку такі, що обмежують тебе в хорошому сенсі цього слова. Ти вже не літаєш у хмарах, а вирішуєш конкретне завдання конкретних людей. У цьому сенс архітектора: не зробити щось модне, а вирішити якусь проблему клієнта. І акценти насамперед ставляться на це у нашій роботі.
Ми все рідше чуємо від клієнтів, що нам, мовляв, треба вразити когось своїм інтер'єром. Дедалі більше інтер'єри робляться "для себе", і це теж добре. Це відкладає відбиток, і ми вже не робимо гарну композицію при вході з двох диванчиків та комодів, які абсолютно там не потрібні і ніхто ніколи туди не сяде. Такого просто зараз не зустріти у наших роботах, бо це не функціонально, дорого і не потрібно нашим клієнтам. Люди роблять інтер'єр насамперед для себе. Зараз це на піку популярності та головний акцент".
Алеся Карнаухова: "Весь дизайн інтер'єру залежить від замовника. Якщо ми говоримо про людей, які подорожують і мало проводять час вдома, то часто такий дизайн буде мінімалістичним, оскільки вони намагаються не перевантажувати свій простір. Якщо ж це люди старшого віку, сімейні, то вони вибирають більше затишку та комфорту у своєму будинку".
Андрусь Bezdar: "Як правило, у наших проєктах ми частіше відштовхуємося від форми та композиції, ніж від кольору. Для нас, як для архітектурного бюро, що працює в стилі мінімалізм, матеріали та світлове рішення більш важливі, ніж колір. Що стосується трендів в інтер'єрі, то зараз не використовують глибокі яскраві кольори. Є натуральні, які можна зустріти в природі. Тренд – створювати більш спокійні, мінімалістичні простори, уникаючи зовнішнього шуму і максимально прибираючи все зайве і непотрібне навколо, тому що світ навколо людини і так інформаційно перенасичений.
Для нас насамперед важлива функціональність та побажання клієнтів.
Що стосується акцентів… Хтось збирає китайську порцеляну – значить, йому потрібно зробити великий буфет при вході, щоб усі бачили особливе захоплення клієнта. А хтось меломан – отже нам обов'язково потрібно продумати оригінальне та функціональне місце для колонок та платівок. І так у всьому. Клієнти бувають різні, й часом потрібно також зрозуміти, чому вони хочуть саме так. Наприклад, ми розробляли проєкти для клієнтів в Арабських Еміратах і довгий час не розуміли, чому їм так подобається золото, зелень та камінь. Виявилося, не тому, що у них поганий смак або вони люблять "понтуватися", а тому що камінь у спекотних країнах охолоджує інтер'єр; рослини – тому що навколо пустелі, а вдома вони хочуть бачити інше: багато зелені, воду, фонтани, і тому в їхніх будинках та подвір'ях цього багато. А золото – це про статусність та розкіш".
ПІДСУМОК
У колірному оформленні інтер'єру сьогодні модно і можна все. Але все ж таки тренд – спокійні та стримані природні відтінки.
Дизайн інтер'єру сьогодні – у вирішенні конкретної задачі конкретної людини/сім'ї, а не сліпе слідування моді або "понти".
Замовник нині в більшості своїй ставить акценти на практичності, функціональності; чіткі рамки за бюджетом та терміном виконання.