Минулої п'ятниці Верховною Радою України було прийнято законопроєкт №7398 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення вимог цивільного захисту під час планування та забудови територій.
У багатьох ЗМІ документ презентувався як закон про бомбосховища в кожному багатоквартирному будинку.
Проте експерти НЕРУХОМІ, ознайомившись з текстом прийнятого закону, не знайшли жодної норми, яка б зобов'язувала забудовника проєктувати та будувати укриття.
Документація на будівництво може передбачати будівництво бомбосховищ, а може і не передбачати
Відповідно до прийнятого закону, проєктна документація на будівництво обов’язково має містити розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (ІТЗ ЦЗ), у складі якого може передбачатися будівництво захисних споруд цивільного захисту або споруд подвійного призначення.
З приводу цієї норми Головне юридичне управління Апарату ВРУ надавало нардепам зауваження: "на рівні закону не може визначатися дискреційний (довільний) обсяг проєктної документації на будівництво та можливість включення до неї вимог щодо будівництва захисних споруд цивільного захисту. Оскільки йдеться про життя та здоров’я, безпеку людей на об’єктах будівництва… будівництво захисних споруд цивільного захисту для таких об’єктів будівництва мало б бути обов’язковим".
Виходить, що висновки юридичної експертизи законопроєкту підтверджують той факт, що ні про яке обов'язкове будівництво бомбосховище мова не йде. А закон, який незабаром буде на підписі у президента, лише надає можливість будівництва сховищ.
Обов'язковим буде лише розробка розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту. Та чи нова ця вимога?
Новий старий обов'язковий розділ?
Відповідно до положень прийнятих змін, вказаний розділ обов'язково має міститись у проєктній документації, зокрема, щодо об’єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, на яких постійно перебуватимуть понад 50 фізичних осіб або періодично перебуватимуть понад 100 фізичних осіб.
Таким чином, під цей критерій підпадає майже будь-який багатоквартирний будинок. Таку ж вимогу щодо розроблення розділу ІТЗ ЦЗ у проєктній документації відтепер мають містити й містобудівні умови та обмеження.
Однак треба почати з того, що обов'язок розробки розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту вже передбачений чинним законодавством та будівельними нормами. Хоча з 01.07.2019 наявність цього розділу у проєктній документації залишилась обов'язковою лише для певного визначеного переліку об'єктів, що не включає житлове будівництво.
Наявність цього розділу у проєктній документації зараз передбачається державними будівельними нормами ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проєктної документації на будівництво" та ДБН В.1.2-4:2019 "Інженерно-технічні заходи цивільного захисту (цивільної оборони)".
Так, норми прийнятого закону розширили перелік об'єктів для яких передбачено розробляти розділ ІТЗ ЦЗ у проєктній документації. Проте, зміст та обсяг цього розділу ані для проєктної документації, ані для містобудівної документації не розкривається і не містить нових вимог, а отже не змінює поточного стану речей.
Відсутність сховищ ≠ відмові у видачі сертифіката
Закон розширює підстави для відмови у видачі сертифіката готовності збудованих об'єктів. Встановлюється, що відмова буде передбачена за невідповідність об’єкта проєктній документації щодо дотримання вимог, передбачених розділом інженерно-технічних заходів цивільного захисту.
Проте, як з'ясували експерти НЕРУХОМІ та підтверджують результати юридичної експертизи Апарату ВРУ, проєктна документація може і не передбачати наявність бомбосховища, а жодна чинна будівельна норма не має зобов'язального характеру щодо їх наявності. Отже, дотримання вимог цього розділу не дорівнює наявності бомбосховища.
То чи будуть бомбосховища у кожному будинку? Положення законопроєкту не містять зобов'язання з проєктування чи будівництва бомбосховищ у житловому будинку, а лише дублюють уже чинне право забудовника проєктувати та будувати укриття.
Для впровадження належної системи цивільного захисту, необхідне внесення змін до державних будівельних норм. А доки забезпечення належних захисних споруд при новому будівництві житлових будинків залишається на совісті забудовників та може бути підставою для гарної маркетингової пропозиції з підвищеним цінником для покупців майбутньої нерухомості.